dijous, 29 d’abril del 2010

El cafè d’e-nvitricollS [Bar virtu@l]


Avui mentre preníem el nostre habitual cafè dels dijous, hem comentat algunes de les darreres notícies sobre les modificacions en marxa del Pla territorial insular de Mallorca i les hem comparat amb les que es tramiten a Eivissa i Menorca: tot un retrat de l’específica idiosincràsia de cada illa.

A més d’altres qüestions s’ha proposat el comentari d’una notícia que ha passat desapercebuda als mitjans de comunicació i als fòrums de discussió sobre urbanisme, parl de la modificació de la Llei del sòl estatal que ha operat amb l’entrada en vigor del Reial Decret Llei 6/2010, de 9 d’abril, confirmat mitjançant Resolució del Congrés dels Diputats de 20 d’abril de 2010 (BOE núm. 99, de 24 d’abril). Us transcric la modificació i desprès veurem el comentari que ha merescut en el debat:

«Real Decreto-ley 6/2010, de 9 de abril, de medidas para el impulso de la recuperación económica y el empleo
Artículo 10. Renovación de la prórroga sobre excepciones a la aplicación de los nuevos criterios de valoración de suelo.
Uno. Se modifica el apartado 2 de la disposición transitoria tercera del texto refundido de la Ley del Suelo, aprobado por Real Decreto Legislativo 2/2008, de 20 de junio, que queda redactado en los siguientes términos:
2. Los terrenos que, a la entrada en vigor de aquella, formen parte del suelo urbanizable incluido en ámbitos delimitados para los que el planeamiento haya establecido las condiciones para su desarrollo, se valorarán conforme a las reglas establecidas en la Ley 6/1998, de 13 de abril, sobre Régimen de Suelo y Valoraciones, tal y como quedaron redactadas por la Ley 10/2003, de 20 de mayo, siempre y cuando en el momento a que deba entenderse referida la valoración no hayan vencido los plazos para la ejecución del planeamiento o, sin han vencido, sea por causa imputable a la Administración o a terceros.
De no existir previsión expresa sobre plazos de ejecución en el planeamiento ni en la legislación de ordenación territorial y urbanística, las reglas a que se refiere el párrafo anterior serán de aplicación hasta el 31 de diciembre de 2011.
Dos. Se modifica la disposición adicional séptima del texto refundido de la Ley de Suelo, aprobado por Real Decreto Legislativo 2/2008, de 20 de junio, que queda redactada en los siguientes términos:
DISPOSICIÓN ADICIONAL SÉPTIMA. Reglas para la capitalización de rentas en suelo rural.
1. Para la capitalización de la renta anual real o potencial de la explotación a que se refiere el apartado 1 del artículo 23, se utilizará como tipo de capitalización la última referencia publicada por el Banco de España del rendimiento interno en el mercado secundario de la deuda pública de plazo entre dos y seis años.
2. Este tipo de capitalización podrá ser corregido aplicando a la referencia indicada en el apartado anterior un coeficiente corrector en función del tipo de cultivo, explotación o aprovechamiento del suelo, cuando el resultado de las valoraciones se aleje de forma significativa respecto de los precios de mercado del suelo rural sin expectativas urbanísticas.
Los términos de dicha corrección se determinarán reglamentariamente.»

El que ens ha semblat és que estam davant una nova ajuda del Govern de l’Estat a la banca i a les promotores, amb la finalitat que no es descapitalitzi el seu patrimoni, però que es converteix en una mesura que va en contra d’afavorir l’abaratiment dels preus dels habitatges per la via d’obligar a treure quan abans oferta de sòl urbanitzable al mercat retingut per aquestes entitats i empreses. El fet d’ajornar fins el 31 de desembre de 2011 una obligació que expirava als tres anys comptats des de l’entrada en vigor de la Llei 8/2007, de 28 de maig, del sòl –es a dir, el dia 1 de juliol de 2010- torna a ser una ajuda encoberta tant al sector de la banca com als promotors, atès que implica mantenir el valor com a urbanitzable fins finals de 2011, quan a partir de l’1 de juliol d’enguany, haurien passat a valorar-se com a sòl no urbanitzable o rústic.

Que cadascú en tregui les corresponents conclusions.

Bon cafè!

Propostes

Actualitat sobre dret ambiental

Actualitat sobre dret ambiental
Connecta't al CEDAT

Actualitat sobre ordenació territorial a Catalunya

Actualitat sobre ordenació territorial a Catalunya
Informació del SCOT

Actualitat sobre paisatge

Actualitat sobre paisatge
Accedeix a l'Observatori