dilluns, 1 de març del 2010

Incorporat el vol de 1956 a l'IDEIB

El passat dia 25 de febrer es va anunciar la càrrega i posada en funcionament del vol de 1956 a l’IDEIB (Infraestructura de dades espacials de les Illes Balears), ortofoto que prové d’un vol fotogramètric de l’any 1956 realitzat a nivell estatal en cooperació entre l’exèrcit de l’aire d’Espanya i la Força Aérea dels EEUU. Aquesta fita s’ha pogut completar gràcies a la col·laboració entre la Direcció General d’Ordenació del Territori de la Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat de la CAIB i el Ministeri de Defensa. Les feines han consistit en una ortorectificació d’aquest vol, per tal d’aconseguir una imatge continua de totes les Illes Balears de l’any 1956, que ara és consultable a través d’Internet.

La importància del vol de 1956 i la major importància encara de la incorporació a l’IDEIB no ens pot deixar indiferents. D’una banda perquè la fotografia coincideix en el temps amb l’aprovació el 1956 de la primera llei del sòl estatal espanyola (Llei del Sòl de 12 de maig de 1956), és per açò que (particularment en el cas de les Illes Balears, però també en altres casos) les administracions públiques han considerat legal aquelles edificacions que apareixen en aquesta foto, sense considerar altres elements com les llicències i autoritzacions. Així la Llei 6/1997,de 8 de juliol, de Sòl Rústic de les Illes Balears, a la disposició transitòria segona estableix que hauran de ser els plans municipals els que regulin els requisits mínims per considerar si un habitatge existent en sòl rústic és susceptible de ser objecte d’obres de reforma i ampliació. Per aplicar aquesta previsió el PTI de Mallorca, a la norma 28, estableix els requisits mínims per considerar un habitatge com a legalment existent. Una de les claus es troba en el fet que cal que l’habitatge s’hagués construït a l’empara d’autorització. Malgrat açò, no serà exigible l’aportació de la llicència municipal en cas d’habitatges existents abans de l’entrada en vigor de la Llei del sòl de 1956, la qual cosa s’acreditarà mitjançant un certificat municipal, emès partint de la constància de l’esmentat habitatge en el cadastre o en qualsevol registre o document públic; aquí és on el vol de 1956, fet ara públic, és determinant, i és que es considera que allò que no apareix a la foto, en canvi, requereix haver tingut llicència o haver realitzat un procés de legalització. Una altra previsió és la de la Norma 18, apartat 2.b.1.a, sobre equipaments que poden establir-se en edificacions anteriors al 14 de juliol de 1956, ja que "el volum edificat abans d'aquesta data és denominat nucli original" als efectes del PTI de Mallorca. En el cas del PTI de Menorca no hi ha cap previsió semblant però, per exemple, sobre aquest principi es van establir els criteris per regularitzar un seguit de parcel·lacions i nuclis rurals (articles 53 a 56). Per altra banda, el PTI d’Eivissa, a la norma 13, estableix que fins que no resultin incorporats a l'ordenació, no es consideraran edificis o instal·lacions existents els que es trobin en situació de fora d'ordenació i no s’estimarà que tenen tal consideració les edificacions finalitzades amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei del sòl de 1956.

Punta Prima (Menorca) 2009
Punta Prima (Menorca) 1956

D’altra banda, segons apunta la pròpia Conselleria de Medi Ambient i Mobilitat, cal destacar la importància històrica d’aquest vol: “com a foto, es tracta d’un document que reflecteix la situació territorial i la tecnologia de l’època en què fou realitzada. Però també té un gran interès com a font documental que dona una informació coherent de l’evolució històrica del territori de les Illes Balears preturístiques, una passejada per les Balears del 1956 permet constatar que les nostres illes han canviat més aquests darrers cinquanta anys que des de l’edat mitjana fins a l’any 1956, i és per açò que resulta una font auxiliar de primer ordre per interpretar com s’organitzava el nostre territori en temps pretèrits.”

Unes dades de Mallorca: “el 1955, la població resident era de 352.000 persones i just hi havia 5000 places turístiques, gairebé totes concentrades a la badia de Palma amb un fenomen de forta litorització, hotels, sense apartaments o altra tipologia i amb un turisme que ja superava la mitja del turisme espanyol.”

Font IDEIB. Infraestructura de dades espacials de les Illes Balears

Propostes

Actualitat sobre dret ambiental

Actualitat sobre dret ambiental
Connecta't al CEDAT

Actualitat sobre ordenació territorial a Catalunya

Actualitat sobre ordenació territorial a Catalunya
Informació del SCOT

Actualitat sobre paisatge

Actualitat sobre paisatge
Accedeix a l'Observatori